Tuesday, November 20, 2007

Pärlor för svin


Tänkte skriva en liten stund om filmer som i mina ögon underskattats eller blivit missförstådda. De filmer som först poppade upp var "Kingdom of Heaven" och "Starship Troopers". När jag först hörde talas om KOH måste jag erkänna att en viss skepsism dök upp i mitt fördomsfulla huvud. Orlando skulle spela en hjälte..."NÄHÄ!" Efter sagor om ringar, pirater och persiska prinsar kände jag definitivt en ljummen bris av högtravande dynga blåsa. Glad att jag stolt kan erkänna när jag har feeeel. Det visade sig att jag älskade KOH. Och inte blev det sämre när den Extendade utgåvan kom på DVD vilket gjorde en kanon film ÄNNU bättre!! Men då jag granskade extra materialets "Making of", visade det sig att filmen floppat rejält världen över. Jag satt och funderade på detta. När så overkligt mycket skit uppskattas av en trött publik, hur kan det bli på nåt annat sätt? KOH är hur som helst en film jag varmt rekommenderar och Ridley Scott bevisar ännu en gång att det är få regissörer som kan mäta sig med hans geni. Filmen är blodig (se "Bloody sunday" post) men i den här miljön tillför blodet endast en realism som dessa episka filmer bör innehålla. Hehe. Fotot är galet, musiken är galen och allt känns bara så, ÄKTA!! Vill i detta andetag också nämna min nyfikenhet på den skandinaviska storsatsningen "ARN" som utspelar sig i samma tidsepok med en del återkommande karaktärer. Heja Sverige! Hoppas det kan gå vägen för en gångs skull...

No comments: